top of page

Uge 7 i Val D'isere

Det var en sindssygt overvældende og surrealistisk oplevelse, da jeg for første gang befandt mig på Val D’iseres højeste punkt. Aldrig før havde jeg befundet mig 3000 meter over havets overflade samtidig med at være totalt omgivet af sne. Aldrig før havde jeg været i et fremmed land uden en voksens tilsyn. Det var bestemt en oplevelse for livet!

Jeg har svært ved at komme på noget negativt ved skiferien. Det hele fungerede. Solen skinnede, menneskerne var rare, pisterne var gode, humøret var højt og det hele blev kun bedre om aftenen, når vi tog i byen!

Byturene var bestemt en vigtig årsag til, at min ferie til Val D’isere er en af de fedeste ferier, jeg nogensinde har været på. Selvom en umiddelbar naturlig tanke kunne være, at det var meget det samme som at gå i byen i Danmark, var det alligevel en del anderledes. Den ubeskrivelige atmosfære, menneskerne og stemningen var noget jeg ikke havde oplevet før, men hellere end gerne vil opleve igen.

De utallige nedfarter af pisterne var en ting, som jeg husker tilbage på med at bredt smil. Den pludselige intense adrenalin man fik, når man drønede ned af bjerget og havde svært ved at bremse, var absolut enestående. Endvidere var udsigten på toppen af bjerget bestemt også smuk, muligvis det smukkeste jeg nogensinde har set.

Selvom jeg i starten ikke umiddelbart kunne finde ud af at stå på ski, lærte jeg det relativt hurtigt og kunne så følge med mine venner, hvilket gjorde oplevelsen meget sjovere.

Af Christian Hornbæk

Da hverken forældre eller voksne var tilstedeværende under turen, var det anderledes, end hvad jeg var vant til. Jeg havde som sagt aldrig været alene på ferie i et fremmed land, og derfor var jeg en smule nervøs. Det viste sig dog at være en inspirerende og sjov oplevelse. Alle de daglige pligter, såsom at gøre rent i hjemmet, at sørge for mad hver dag, at være klar til tiden og at handle ind kunne vores forældre naturligvis ikke hjælpe med, da de ikke var der.

Selv at stå til ansvar og klare disse ting gjorde, at man følte sig langt mere moden og selvstændig, hvilket bestemt var en rar følelse. Det var rart at vide, at man er klar til selv at beskytte og forsørge sig selv, når tiden er inde til at flytte hjemmefra.

Busturen derhen var også sjov, selvom den varede knap et døgn. Vi hørte musik, snakkede, fik lidt at drikke, og så havde vi ellers en rigtig hyggelig tur. Jeg kan vist godt tillade mig at være en smule generaliserende og sige, at alle glæder sig til turen.

Jeg husker tredje dag, hvor jeg kørte ned af en sort pist. Jeg var rædselslagen, men jeg var samtidig opsat på at gennemføre det. Uden hjælp og pres fra mine venner havde jeg nok ikke været i stand til at klare det! Og det er netop dét, som hele meningen med turen er. At skabe et ubrydeligt sammenhold samt en række oplevelser som man aldrig glemmer.

Val D’isere er uden tvivl et sted, som jeg vil anbefale andre unge at tage på ferie til. Skidestinationen har utallige faciliteter at byde på, såsom et aktivt natteliv, flotte store pister, flot natur og meget andet. Alle disse ting garanterer, at du vil få en god tur, hvis du tog afsted.

Du vil umuligt kunne fortryde det. Du overtræder nogle grænser og skaber nogle eventyrlige oplevelser, som du aldrig vil glemme!

bottom of page