top of page

Er sabbatår virkelig for de dovne?

Er et sabbatår overhovedet ligeså godt for unge mennesker, som man tror, eller er det bare en pause for de dovne? Unge oplever uden tvivl en hård og presset hverdag i deres studietid. Den består af at få den nødvendige viden og de fornødne resultater for at kunne komme ind på drømmestudiet. Efter gymnasietiden beslutter mange unge så at tage en pause for skole og uddannelse ved at arbejde eller tage ud at rejse. Denne pause mener mange er med til at danne det voksne og selvstændige menneske - men er den virkelig nødvendig? Eller har den endda en negativ effekt på unge og deres lyst til en videregående uddannelse?

Jeg mener, at man skal se ud og se verden for at kunne forstå den. Man ser ikke, hvordan verden rent faktisk er igennem en tv-skærm. For at kunne forstå, hvordan verden er skruet sammen bliver man nødt til at opleve alle dets lande og kulturer på egen hånd. Dermed synes jeg, at det er perfekt med et sabbatår, hvor man får lov til at udvide sin viden og samfundsforståelse, selvom man sikkert kommer ud for at skulle rykke nogle personlige grænser. Derfor fortrækker jeg ordet dannelsesrejse fremfor sabbatår, da det i sig selv er en dannelse at opleve verden på egen hånd, hvor man kommer væk fra hverdagens rutine.

Dog vil jeg ikke sige, at alle får det samme ud af det. Jeg mener, at meget at det man får ud af dette år afhænger af, hvordan man er som person. Der vil jo selvfølgelig altid være nogen som er mere dovne end andre og det medfører, at de for eksempel vælger ikke at tage en videregående uddannelse og dermed går i stå. Jeg vil dog tilføje, at dette som regel sker for personer, der i forvejen ikke synes, at det er noget de har lyst til, men noget de føler sig presset til.

Jeg vil derfor anbefale, hvis lysten er der, at tage et sabbatår, da det er en fantastisk måde at blive ”voksen” på og forstå den verden vi lever i. Jeg ville personligt mene, at der er så meget mere i livet end bare at knokle løs med arbejde indtil man er gammel og slidt. Der vil altid være tid til arbejde, men verdenen ændrer sig hele tiden - dét du kan se i dag, er der måske ikke i morgen. Det handler om at gribe de chancer man får og udnytte dem på bedste vis.

bottom of page