top of page

Er sundhed dyrt? | Avisens madplan

Nedsættelsen af SU’en kræver, at unge er nødt til at gå på kompromis. De skal grave dybt for at finde penge til deres udgifter. Er det muligt at købe sund mad, eller er man nødt til at købe det billigste?

Nu har jeg sku fået nok. Regeringen nedsætter SU’en. Regeringen sætter for store krav til mig. Jeg har svært ved at lave mad, have udgifter, studere og muligvis have et job imens at jeg knapt modtager 6000 kr. om måneden. Jeg har været nødt til at droppe økologisk og sund mad, da jeg knap nok har råd til at bo i en leje-leglighed for min SU. Derudover er der også udgifter på el, vand og varme. Hvordan er det meningen, at jeg skal lave mad for under 1000 kr. om måneden, når de nedsætter SU’en? Lige nu svarer det til 250 kr. på mad om ugen. Jeg har allerede svært ved at finde mad inden for de prisrammer. Jeg laver sjældent en madplan, da jeg tit er stresset pga. arbejde og studier. Derudover er alle madplaner, som jeg finder på internettet og i blade for dyre og de kan sagtens koste mere end 100kr om dagen, hvilket jeg simpelthen ikke har råd til. Derfor går jeg tit i de lokale supermarkeder, og leder efter datovarer, som er kraftigt nedsat på grund af deres korte holdbarhed. Det føles godt, når jeg kan overholde den ugentlige grænse, der er sat efter mine udgifter. Men jeg har dårlig samvittighed hver gang jeg spiser. Maden jeg køber er jo ikke ligefrem det sundeste eller økologisk. Havde jeg råd, så ville jeg med glæde købe økologiske varer, men det har jeg ikke råd til. Jeg er derfor nødt til at købe det billigste, der er. Det var sværest lige efter jeg var flyttet hjemmefra. Jeg var nødt til at vænne mig til ikke at kunne købe flødeboller eller pizza hele tiden. Lige nu er det svært at holde styr på mit budget, men jeg er bange for at det ikke længere vil være muligt med de kommende SU-nedskæringer.

I de seneste par uger har jeg lavet en madplan, som jeg ofte bruger, hvis det ikke er muligt at få datovarer. Maden er nem at lave og desuden også billig. Havde jeg flere penge til rådighed, ville jeg udskifte nogle af pastaretterne, eftersom de bliver kedelige efter et stykke tid. Men jeg ville også gerne bruge pengene på at købe sundt. Jeg synes derfor, at det er en meget dårlig idé at sænke SU’en. Mange andre unge har mere at se til end mig, og de er derfor mere stressede. De har måske ikke overskud til også at planlægge og kigge efter nedsatte varer, som jeg gør. Jeg håber derfor, at regeringen genovervejer at nedsætte SU’en, da det tvinger unge ind i mere stressede forhold og giver dem ikke mulighed for at købe økologisk og sund mad.

Så er ugen startet og vi skal have en plan til ugen. Os hos Bliss har derfor lavet en billig og sund madplan, som er mulig for studerende at lave.

For at overholde beløbet er vi nødt til at købe mad for 1500 kr. om måneden. Dvs. 375 kr. om ugen. Vi har valgt at overholde dette beløb, da mange af vores læsere har et job og modtager SU, hvilket giver dem omkring 1500 kr. om måneden, som de bruger på mad.

Madplanen er beregnet til 2 personer.

bottom of page